Objectifs du programme

In private seniors’ residences, care attendants assist independent or semi-independent seniors. They assist residents with the activities of daily living, such as those involving moving around, hygiene, dressing and so forth. They also work to prevent infections and contamination, and look after the well-being and safety of the residents.

Fonction de travail

Care attendants in a private seniors’ residence

Contenu du programme

Code Énoncé de la compétence Heures Unités
251-752 Prevention of Infections and Contamination 30 2
251-832 First Aid 30 2
STC-011 The Occupation 15 1
STC-043 Basic Personal Care Assistive Services 45 3
STC-051 Approach to Clients with Cognitive or Intellectual Impairments 15 1
STC-062 Unregulated Personal Assistive Services 30 2
STC-071 Medications and Invasive Assistive Care Services 15 1
180 12

Conditions d'admission et préalables

To be eligible for admission to the Care Assistance in a Private Seniors’ Residence program leading to an STC, candidates must meet one of the following requirements:
1. Persons must hold a Secondary School Diploma (SSD) or a Diploma of Vocational Studies (DVS) or the equivalent.
OR
Persons must have obtained at least Secondary III credits or their equivalent in language of instruction, second language and mathematics.
OR
Persons must have obtained an Attestation of Equivalence of Secondary 5 Studies (AESS).
OR
Persons must have passed the General Development Test (GDT) without specific prerequisites.
2. Persons must have stopped their full-time studies for at least 12 months.
OR
Persons must be 18 years old at the time they begin the training program.
OR
Persons must meet the eligibility conditions under Emploi-Québec’s Manpower Training Measure.
(This STC is eligible for the TCST-STC bridge)

Admission requirements for the TCST-STC bridge

The admission requirements for the TCST-STC bridge are identical to those that apply to the TCST-DVS bridge:
- Hold a TCST;
AND - Be at least 16 years old on September 30 of the school year in which you start vocational training;
AND - Have earned the required credits in language of instruction, second language and mathematics in Secondary Cycle 1 in general education in the youth sector or in Secondary II in adult general education.

Préalables spécifiques

Langue d'enseignementLangue secondeMathématique
AdultesJeunesAdultesJeunesAdultesJeunes
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Organismes scolaires offrant le programme

Horaire :

Estrie

Légende
Places disponibles
Admission sur liste d'attente
Cours complet
Eastern Townships SB (Estrie)
Centre de formation professionnelle Groupe État J/S Date de début
CFP Lennoxville APRPA22RAC J/S Entrée continue
Recognition of Acquired Competencies (RAC) - CFP Lennoxville RPAr22-23 J/S Entrée continue

Montérégie

Légende
Places disponibles
Admission sur liste d'attente
Cours complet
Riverside SB
Centre de formation professionnelle Groupe État J/S Date de début
ACCESS Career Centre RAC-CAPSR J/S Entrée continue
CARE2023 S À déterminer

Outaouais

Légende
Places disponibles
Admission sur liste d'attente
Cours complet
Western Québec SB
Centre de formation professionnelle Groupe État J/S Date de début
Western Québec Career Centre 1 J/S À déterminer

Care Assistance in a Private Seniors’ Residence

Les préposé (e) s aux bénéficiaires donne des soins d’hygiène aux patients (donner le bain, habiller, raser, etc.) et les accompagnent dans leur routine quotidienne. Ils aident les personnes âgées, les malades et les personnes handicapées dans leurs déplacements quotidiens, distribuent les repas, font les lits et veillent à la propreté des chambres. En milieu hospitalier ou en résidence de soins de longue durée, ils peuvent également avoir comme tâche de mesurer la tension artérielle, de prendre la température, le pouls, et de noter ces informations au dossier du patient. C’est un métier essentiel, mais valorisant qui demande une bonne forme physique, de la patience et de l’écoute. Un emploi à titre de préposé aux bénéficiaires exige du dévouement, un bon jugement et la capacité à faire preuve d’initiative.