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Sheet Metal Work

Code 5733
SanctionDEP
SecteurMétallurgie (16)
Nombre d'unités120
Durée totale1800 heures
StatutProgram approved in 2000.
Organismes scolaires offrant le programme
Note(s)
Ce programme est offert en langue française : 
5233 - Ferblanterie-tolerie

Objectifs du programme

To acquire the knowledge, abilities and attitudes necessary to make sketches and diagrams, read and interpret manufacturing and installation drawings, cut, manufacture and assemble sheet metal pieces, install air distribution and exhaust systems, install metallic roofing.

Conditions d'admission

To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:

Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition for equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.

Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)

Metalworking and forging machine operators (9416)
Sheet metal workers (7233)

Préalables fonctionnels

Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.

Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).

Préalables spécifiques
Langue d'enseignementLangue secondeMathématique
AdultesJeunesAdultesJeunesAdultesJeunes
3101-1 3102-2 (3070-3)632-306 -  - 4153-2 (4103-1)063-414 563-414 064-426 564-426 065-426 565-426

Contenu du programme

Code Énoncé de la compétence Heures Unités
755-001 Become aware of the organizations in the construction industry 15 1
755-002 Apply concepts of health and safety on construction sites 30 2
803-011 Determine their suitability for the trade and the training process 15 1
803-084 Apply concepts related to the properties of metals 60 4
803-362 Use job search techniques 30 2
803-386 Produce sketches, diagrams and drawings 90 6
803-393 Use measuring instruments and tools 45 3
803-464 Use mechanical assembly techniques 60 4
803-482 Use hoisting and handling techniques 30 2
803-593 Apply concepts of trigonometry 45 3
803-603 Design rectangular parts 45 3
803-624 Make rectangular parts 60 4
803-635 Make rectangular fittings 75 5
803-642 Apply occupational health and safety rules 30 2
803-645 Interpret manufacturing drawings 75 5
803-656 Design cylindrical objects 90 6
803-664 Apply thermal cutting processes 60 4
803-674 Make cylindrical parts 60 4
803-688 Use thermal assembly techniques 120 8
803-692 Use development software 30 2
803-705 Make cylindrical fittings 75 5
803-715 Interpret installation drawings 75 5
803-722 Set up scaffolding 30 2
803-732 Use anchoring and suspension techniques 30 2
803-744 Install metal siding 60 4
803-754 Install metallic roofing 60 4
803-764 Apply principles of ventilation 60 4
803-776 Install air distribution and exhaust systems 90 6
803-784 Enter the work force 60 4
803-794 Use machine tools for cutting and forming 60 4
803-807 Use numerically controlled machine tools for cutting and forming 105 7
803-812 Finish surfaces 30 2
1800 120