Pulp and Paper - Operations

Code 5762
SanctionDEP
SecteurForesterie et papier (12)
Nombre d'unités78
Durée totale1 170 heures
StatutProgram approved in 2002.
Organismes scolaires offrant le programme
Note(s)
Ce programme est offert en langue française : 
5262 - Pâtes et papiers - Opérations

Objectifs du programme

Acquire the knowledge, ability and attitude necessary to use the four main procedures in obtaining pulp and the treatment processes applied, to perform tests on pulp and paper, make decisions and apply actions necessary at different steps in the fabrication of paper.

Conditions d'admission

To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:

Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition for equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.

Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)

Paper converting machine operators (9435)
Papermaking and finishing machine operators (9433)
Pulp mill machine operators (9432)
Pulping, papermaking and coating control operators (9235)

Appellation(s) d'emploi

opérateur/opératrice de machine à fabriquer le papier
opérateur/opératrice de machine d'usine de pâte à papier
opérateur/opératrice de machine de façonnage du papier
papetier/papetière

Préalables fonctionnels

Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.

Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).

Préalables spécifiques
Langue d'enseignementLangue secondeMathématique
AdultesJeunesAdultesJeunesAdultesJeunes
3101-1 3102-2 (3070-3)632-306 -  - --

Contenu du programme

Code Énoncé de la compétence Heures Unités
727-511 Determine their suitability for the trade and the training process 15 1
727-711 Use job search techniques 15 1
763-312 Use machines to supply and prepare raw materials 30 2
763-543 Apply health, safety and emergency measures 45 3
763-552 Make connections between raw materials and products 30 2
763-563 Perform production control calculations 45 3
763-572 Learn about paper companies 30 2
763-583 Apply concepts of chemistry to pulp and paper 45 3
763-603 Communicate in the workplace 45 3
763-622 Make sketches and read drawings 30 2
763-632 Use a computer 30 2
763-644 Describe mechanical pulping processes 60 4
763-654 Operate machinery used to process pulp for paper and cardboard 60 4
763-665 Conduct physical tests on products 75 5
763-673 Conduct chemical tests on products 45 3
763-684 Describe chemical pulping processes 60 4
763-694 Apply concepts of mechanics 60 4
763-703 Apply concepts associated with energy sources and industrial electricity 45 3
763-712 Describe the recycling and de-inking process 30 2
763-725 Apply concepts associated with instrumentation and automatic process control 75 5
763-737 Perform tasks associated with the operation of paper and cardboard machines 105 7
763-743 Describe chemical treatments and the surface properties of products 45 3
763-753 Perform winding, packaging and printing tasks 45 3
763-763 Make connections between process control and production costs 45 3
763-774 Apply environmental management concepts 60 4
1170 78