Objectifs du programme
Assure post-sale service on office equipment such as multifunction equipment, micocomputers, photocopiers, sales registration equipment and related peripherals.
To provide remote technical support:
-to diagnose electrical circuit problems, malfunctions in digital and analog circuits, and mechanical problems;
- to help apply necessary working techniques, such as researching technical information, parts repair and replacement, establishing lines of communicationand completion of administrative tasks;
- to use computers and networks;
- to communicate in the workplace;
- to integrate harmoniously in the workplace through a practicum.
Conditions d'admission
To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:
Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition for equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.
Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)
Electronic service technicians (household and business equipment) (2242)
Appellation(s) d'emploi
réparateur/réparatrice de machines de bureau
Préalables fonctionnels
Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.
Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).
Préalables spécifiquesLangue d'enseignement | Langue seconde | Mathématique |
---|
Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes |
---|
3101-1 3102-2 (3070-3) | 632-306 | - | - | 3051-2 (3017-2) | 063-414 563-414 064-426 564-426 065-426 565-426 |
Contenu du programme
Code |
Énoncé de la compétence |
Heures |
Unités |
780-501 |
Determine their suitability for the trade and the training process |
15 |
1 |
780-519 |
Diagnose a malfunction in electrical circuits |
150 |
10 |
780-523 |
Research technical information |
45 |
3 |
780-535 |
Repair and adjust parts |
75 |
5 |
780-543 |
Communicate in the second language |
45 |
3 |
780-555 |
Diagnose a malfunction of mechanical origin |
75 |
5 |
780-563 |
Establish communication links |
45 |
3 |
780-579 |
Diagnose a malfunction in analogue circuits |
150 |
10 |
780-587 |
Service operating systems |
105 |
7 |
780-599 |
Diagnose a malfunction in digital circuits |
150 |
10 |
780-603 |
Provide after-sales service on multifunction equipment |
45 |
3 |
780-613 |
Establish professional relationships |
45 |
3 |
780-627 |
Provide after-sales service on microcomputers |
105 |
7 |
780-639 |
Provide after-sales service on photocopiers |
150 |
10 |
780-644 |
Interpret a customer’s network structure |
60 |
4 |
780-656 |
Provide after-sales service on photocopier peripherals |
90 |
6 |
780-663 |
Perform administrative tasks |
45 |
3 |
780-676 |
Provide after-sales service on microcomputer peripherals |
90 |
6 |
780-689 |
Provide after-sales service on sales registration equipment |
150 |
10 |
780-694 |
Provide remote technical support |
60 |
4 |
780-707 |
Enter the work force |
105 |
7 |