Objectifs du programme
To acquire the knowledge and ability to interpret norms, work methods, drawings, schematics and manuals; to apply assembly and installation techniques, transmission servicing, servicing of motors and accessories, control, flight and landing systems; machining, assembly and installation techniques; static and dynamic balancing; integrating in the workplace.
Conditions d'admission
To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:
Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition for equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.
Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)
Aircraft assemblers and aircraft assembly inspectors (9521)
Appellation(s) d'emploi
mécanicien-monteur-régleur/mécanicienne-monteuse-régleuse de commandes d'aéronef – montage d'aéronefs
Préalables fonctionnels
Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.
Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).
Préalables spécifiquesLangue d'enseignement | Langue seconde | Mathématique |
---|
Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes |
---|
- | - | - | - | - | - |
Contenu du programme
Code |
Énoncé de la compétence |
Heures |
Unités |
869-011 |
Determine their suitability for the trade and the training process |
15 |
1 |
869-022 |
Gain an overview of the aerospace industry |
30 |
2 |
869-064 |
Use various work procedures and apply computer science concepts |
60 |
4 |
869-083 |
Apply occupational health and safety rules and materials handling techniques |
45 |
3 |
869-201 |
Use job search techniques |
15 |
1 |
869-302 |
Apply mathematical concepts |
30 |
2 |
869-312 |
Take measurements using precision instruments |
30 |
2 |
869-323 |
Maintain and protect materials used in aircraft structures and systems |
45 |
3 |
869-334 |
Read and interpret drawings, diagrams and manuals, and produce sketches |
60 |
4 |
869-504 |
Assemble, install and troubleshoot flight control systems |
60 |
4 |
869-514 |
Assemble, install and overhaul landing gear |
60 |
4 |
869-524 |
Enter the work force |
60 |
4 |
869-906 |
Perform machining, assembly and installation tasks |
90 |
6 |
869-914 |
Balance rotors |
60 |
4 |
869-923 |
Assemble, install and troubleshoot hydraulic and pneumatic systems |
45 |
3 |
869-934 |
Assemble and check the power plant |
60 |
4 |
869-948 |
Assemble and check the cold section of an engine |
120 |
8 |
869-956 |
Assemble and check the hot section of an engine |
90 |
6 |
869-965 |
Assemble and check gearboxes, shafts and bearings |
75 |
5 |
869-975 |
Install and check primary engine systems |
75 |
5 |
869-984 |
Install and check secondary engine systems |
60 |
4 |