Installation of Concrete Reinforcement

Code 5576
SanctionDEP
SecteurMétallurgie (16)
Nombre d'unités49
Durée totale735 heures
StatutProgram approved in 1996.
Organismes scolaires offrant le programme
Note(s)
Ce programme est offert en langue française : 
5076 - Pose d'armature du béton

Objectifs du programme

Acquire the knowledge, skills and attitudes necessary for installing reinforcement in slabs, beams, footings, walls, stairs, columns and post-tensioning elements. Students will learn to erect weldable steel reinforcement structures; fabricate reinforcement parts; read blueprints; apply calculation concepts, occupational health and safety regulations and handling techniques.

Conditions d'admission

To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:

Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition of equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their vocational training is to begin in a specific program of study, who hold a Training Certificate in a Semiskilled Trade, and who earned the required credits in language of instruction, second language and mathematics in Secondary Cycle One in general education in the youth sector or in Secondary II in general education in the adult sector
OR
Persons who are at least 15 years of age as at September 30 of the current school year, are registered in a concurrent admission pilot project or in the Trades and Occupations With a Promising Future training path, are vocationally mature and have obtained Secondary II credits in language of instruction, second language and mathematics. They are pursuing their vocational training and general education (youth sector or adult sector) under concurrent admission with an integrated schedule in the Trades and Occupations with a Promising Future training path in order to earn the missing Secondary III credits required for their Diploma of Vocational Studies and their Secondary School Diploma. Authorization from the Ministère de l’Éducation is required to admit a Secondary III student registered in concurrent admission to this program.

Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)

Ironworkers (7236)

Appellation(s) d'emploi

ferrailleur/ferrailleuse
poseur/poseuse de barres d'armature

Préalables fonctionnels

Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.

Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).

Préalables spécifiques
Langue d'enseignementLangue secondeMathématique
AdultesJeunesAdultesJeunesAdultesJeunes
ENG 2101-2 ou (ENG 2061-3)632-206 OU (632-212)----

Contenu du programme

Code Énoncé de la compétence Heures Unités
755-001 Construction Organizations 15 1
755-002 Health and Safety on Construction Sites 30 2
757-311 Determine their suitability for the occupation and the training process 15 1
757-323 Make ligatures 45 3
757-332 Apply measurement and calculation concepts related to laying concrete reinforcement 30 2
757-344 Use handling techniques 60 4
757-353 Fabricate reinforcement parts on site 45 3
757-364 Install reinforcement in footings and stairs 60 4
757-372 Apply scientific and environmental concepts to installing concrete reinforcement 30 2
757-385 Use installation drawings to erect a reinforcement structure 75 5
757-393 Install reinforcement in columns 45 3
757-403 Install reinforcement in walls 45 3
757-413 Install reinforcement in beams 45 3
757-424 Install reinforcement in slabs 60 4
757-433 Install post-tensioning elements 45 3
757-444 Erect a reinforcement structure of weldable steel 60 4
757-462 Erect a complex structure of reinforcing steel 30 2
735 49