Objectifs du programme
To develop the skills necessary to complete accounting tasks such as: to calculate and prepare the bills, invoices, receipts, payments, etc. of a business, to manage the petty cash, to produce the payroll, to calculate prices, to accurately complete and verify work for daily accounting tasks, to complete end of fiscal period and end of year tasks, produce income tax forms, and to create an accounting system.
Conditions d'admission
To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:
Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition for equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.
Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)
Accounting and related clerks (1431)
Accounting technicians and bookkeepers (1311)
Administrative assistants (1241)
Administrative officers (1221)
Customer services representatives - financial institutions (6551)
Data entry clerks (1422)
Payroll clerks (1432)
Personnel clerks (1415)
Purchasing and inventory control workers (1524)
Appellation(s) d'emploi
adjoint/adjointe aux ressources humaines
agent administratif/agente administrative
agent/agente de service à la clientèle – institution financière
caissier/caissière – services financiers
commis à l'inventaire
commis à la comptabilité
commis à la facturation
commis à la paye
commis à la saisie de données
commis de bureau
teneur/teneuse de livres
Préalables fonctionnels
Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.
Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).
Préalables spécifiquesLangue d'enseignement | Langue seconde | Mathématique |
---|
Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes |
---|
- | - | - | - | - | - |
Contenu du programme
Code |
Énoncé de la compétence |
Heures |
Unités |
961-012 |
Determine their suitability for the occupation and the training process |
30 |
2 |
961-024 |
Research and exchange information |
60 |
4 |
961-034 |
Produce tables and charts |
60 |
4 |
961-042 |
Do calculations and prepare source documents |
30 |
2 |
961-054 |
Format accounting-related correspondence |
60 |
4 |
961-066 |
Write accounting-related correspondence in English |
90 |
6 |
961-074 |
Process source documents in different types of companies |
60 |
4 |
961-083 |
Handle cash |
45 |
3 |
961-093 |
Use information related to legislation affecting businesses |
45 |
3 |
961-102 |
Interact in a variety of professional situations |
30 |
2 |
961-115 |
Communicate in French in an accounting context |
75 |
5 |
961-122 |
Prepare the payroll |
30 |
2 |
961-134 |
Write and format accounting-related correspondence in French |
60 |
4 |
961-144 |
Organize and process data related to a company’s resources |
60 |
4 |
961-154 |
Carry out daily tasks related to transactions involving receivables and payables |
60 |
4 |
961-165 |
Ensure that they work efficiently |
75 |
5 |
961-175 |
Perform calculations needed to determine the cost of goods and services |
75 |
5 |
961-185 |
Perform end-of-period tasks |
75 |
5 |
961-195 |
Perform year-end tasks |
75 |
5 |
961-204 |
Produce an income tax return for an individual |
60 |
4 |
961-213 |
Implement an accounting system |
45 |
3 |
961-222 |
Commit themselves to the development of their career |
30 |
2 |
961-238 |
Enter the work force |
120 |
8 |