Objectifs du programme
This program of study aims to train students in installation, repair, modifying and maintaining circuits, electrical and electronic systems, and communication networks on manufacturing, institutional and industrial construction machinery.
Conditions d'admission
To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:
Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent, for example, an Attestation of Equivalence of Secondary V studies, or a postsecondary diploma such as the Diploma of College Studies or a Bachelor's degree
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition for equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.
Professions visées (IMT En ligne d'Emploi Québec)
Electricians (except industrial and power system) (7241)
Power system electricians (7243)
Appellation(s) d'emploi
électricien/électricienne
électricien/électricienne de réseau électrique
Préalables fonctionnels
Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.
Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).
Préalables spécifiquesLangue d'enseignement | Langue seconde | Mathématique |
---|
Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes |
---|
3101-1 3102-2 (3070-3) | 632-306 | - | - | 4153-2 (4103-1) | 063-414 563-414 064-426 564-426 065-426 565-426 |
Contenu du programme
Code |
Énoncé de la compétence |
Heures |
Unités |
754-992 |
To protect health, safety and physical integrity on construction sites |
30 |
2 |
783-401 |
To determine their suitability for the trade and the training process |
15 |
1 |
783-412 |
To use a computer |
30 |
2 |
783-428 |
To verify the voltage, current and power of electrical circuits |
120 |
8 |
783-433 |
To draw an installation sketch and a circuit diagram |
45 |
3 |
783-445 |
To use tools |
75 |
5 |
783-453 |
To work at heights and handle materials |
45 |
3 |
783-466 |
To install electrical conduits and cables |
90 |
6 |
783-477 |
To install residential branch circuits and associated protective devices |
105 |
7 |
783-484 |
To interpret drawings, specifications, technical manuals and maintenance procedures |
60 |
4 |
783-494 |
To install and maintain three-phase transformers |
60 |
4 |
783-506 |
To install and maintain a service entrance and emergency power supply |
90 |
6 |
783-517 |
To verify that electronic circuits are working properly |
105 |
7 |
783-525 |
To verify the relay and integrated circuit logic of electrical and electronic circuits |
75 |
5 |
783-537 |
To install and maintain a lighting system |
105 |
7 |
783-546 |
To install and maintain a heating system |
90 |
6 |
783-555 |
To install copper and fibre optic communications cables |
75 |
5 |
783-564 |
To install a fire alarm system |
60 |
4 |
783-578 |
To install home automation and residential telephone systems |
120 |
8 |
783-586 |
To install and maintain DC and single-phase AC rotating machines and associated controls |
90 |
6 |
783-597 |
To install and maintain a three-phase AC rotating machine and associated controls |
105 |
7 |
783-607 |
To install and maintain a programmable controller for building electrical systems |
105 |
7 |
783-615 |
To install and maintain electronic instrumentation for building electrical systems |
75 |
5 |
783-622 |
To prepare for the job market |
30 |
2 |